Czy wartość zlikwidowanego towaru może stanowić koszt uzyskania przychodu
Prowadzenie działalności gospodarczej wiąże się z ryzykiem, iż towar, który podatnik nabył w celu sprzedaży a tym samym generowania przychodu, może zostać nie sprzedany. Przyczyny mogą być różne. Mogą zmienić się gusta konsumentów, odbiorca towaru stanowiącego element wytwarzanej przez siebie rzeczy nie będzie potrzebował go w ilości i formie produkowanej przez podatnika. Powstaje wówczas problem, jak rozliczyć takie wydatki od strony kosztowej.
- Data: 01.09.2022
Jak rozliczać posiłki i pakiety medyczne dla pracowników w kosztach firmowych
Bardzo częste są przypadki, gdy pracodawca zapewnia zatrudnionym pracownikom posiłki. Mogą w takim przypadku mieć miejsce dwie sytuacje. Gdy pracodawca jest do tego zobowiązany oraz gdy czyni to z własnej woli. W zależności od tego, z którą sytuacją mamy do czynienia – odmienne będą zasady rozliczania takich wydatków w kosztach podatkowych.
- Data: 03.11.2021
Spłata cudzych długów nie może być kosztem uzyskania przychodów
Organy podatkowe konserwatywnie podchodzą do kwalifikacji podatkowej instytucji spłaty cudzych długów, nawet w sytuacji, gdy od spłaty tych długów uzależnione jest osiąganie przychodów podatnika. Konsekwentnie odmawiają one podatnikowi prawa do kwalifikacji takich wydatków do kosztów uzyskania przychodów. Stanowisko fiskusa stoi jednak w sprzeczności z wyrokami sądów administracyjnych.
- Data: 15.10.2021
Ceny transferowe w Polskim Ładzie – sprawdź zakres proponowanych zmian
Projekt ustawy wprowadzającej szeroki pakiet zmian podatkowych w ramach tzw. Polskiego Ładu obejmuje również nowości w zakresie cen transferowych. Warto zapoznać się z tymi zmianami już dziś, ponieważ część z nich ma charakter upraszczający i zdejmuje nieco obowiązków dokumentacyjnych z przedsiębiorców. Z kolei inne zmiany prowadzą do zwiększenia ryzyka związanego z dokumentowaniem transakcji z podmiotami powiązanymi.
- Data: 15.09.2021
Obniżka stawek amortyzacji z mocą wsteczną – korzystna, ale ryzykowna
Przepisy nie tylko dają przedsiębiorcom możliwość wyboru metody amortyzacji środków trwałych (z uwzględnieniem przewidzianych w tym zakresie ograniczeń), ale również pozwalają na zmiany wysokości stawek tej amortyzacji. Nie jest jednak jasne, czy dopuszczalne jest retrospektywne, czyli wsteczne, obniżanie tych stawek, co byłoby korzystne dla wielu podatników. Niestety, fiskus zajmuje sztywne stanowisko w tej kwestii, natomiast sądy do tej pory orzekały niejednolicie.
- Data: 10.09.2021
Jak rozpoznawać w kosztach i przychodach brytyjski VAT i różnice kursowe po brexicie
W związku z wystąpieniem Wielkiej Brytanii ze struktur UE od 1 stycznia 2021 r. uległ zmianie sposób rozliczania VAT od sprzedaży towarów dla podmiotów – w tym osób fizycznych – z tego kraju. Ponieważ jednak system podatkowy to „naczynia połączone”, to zmiana rozliczeń vatowskich ma swoje konsekwencje także na gruncie podatków dochodowych w zakresie kosztów i przychodów.
- Data: 15.06.2021
Jak skorygować koszty z powodu przyznanego rabatu
Rabat, który sprzedawca przyznaje nabywcy z tytułu spełnienia określonych umownie przesłanek, może zostać poczytany jako premia. Skoro miałaby to być premia, to generowałaby ona przychód. Jednak rabat nie stanowi przychodu. Ma on charakter korekty kosztów podatkowych. Korekty oczywiście in minus, czyli zmniejszającej koszty uzyskania przychodów. Nabywca czyni bowiem niższy wydatek. To, czy rabat zostanie przyznany, w jakich okolicznościach i w jakiej wysokości – jest przedmiotem umowy pomiędzy stronami transakcji. Jest to więc kwestia pozostawiona wyłącznie ich woli.
- Data: 21.05.2021
Objaśnienia podatkowe MF w zakresie cen transferowych
Ministerstwo Finansów opublikowało objaśnienia podatkowe dotyczące korekty cen transferowych w rozumieniu art. 11e ustawy o CIT (art. 23q ustawy o PIT) Opublikowano również objaśnienia dotyczące metody porównywalnej ceny niekontrolowanej, w odniesieniu do przepisów obowiązujących od 1 stycznia 2019 r.
- Data: 14.04.2021
Korekta kosztów – kiedy wstecz, a kiedy na bieżąco – praktyczny aspekt zmian
Aktualnie obowiązującą w tym względzie zasadą jest, że korekta, która nie jest spowodowana błędem rachunkowym bądź inną oczywistą pomyłką, podlega rozliczeniu w okresie, w którym dokument korygujący został wystawiony lub otrzymany. Oznacza to, że w sytuacji, gdy dojdzie do „błędu rachunkowego” lub pomyłki, którą uznać można za „oczywistą”, konieczne stanie się sięgnięcie z korektą wstecz.
- Data: 06.04.2021